Zdá sa, že hard skillom, alebo kompetenciami potrebnými na vykonávanie odbornej činnosti, sme presýtení a ukazuje sa, že na efektívne fungovanie v rámci spoločnosti, či menších celkov, sú sami o sebe nepostačujúce. Tvoria jadro vykonávanej činnosti, potrebujú však správny formát, rám.
(Obr. zdroj: Pinterest)
Soft skills, alebo jemné zručnosti, sa vzťahujú predovšetkým na komunikáciu, štýl práce a celkové vyžarovanie. Povedzme si rovno, s dobrými komunikačnými zručnosťami máme dvere o čosi viac pootvorené než len s dostatočnými profesionálnymi vedomosťami.
Dôležitým posolstvom je, že kvalita výsledku či skúseností závisí v mnohom od toho, ako sú prezentované, či povedané.
Súčasťou soft skills však nie je len interpretácia úloh a informácií, ale aj percepčná schopnosť vnímať verbálne i neverbálne podané posolstvo. Načúvať nielen slovám, ale aj reči tela, mimike, gestike. Je potrebné správne reagovať na celý komplex podávanej informácie, rovnako schopnosť čítať medzi riadkami a zároveň formulovať jasne svoje posolstvo.
Logické myslenie, schopnosť usporiadať si súvislosti, následne ich správne vyhodnotiť a reagovať na ne, je v skratke celým tajomstvom soft skills.
Nedá sa teda povedať, že je to trend, ktorý je premrštený. Schopnosť sledovať situáciu a komunikovať s ostatnými sú často nielen pozlátkom, ale naopak jadrom úspechu. Či už sa jedná o väčšie skupiny alebo malé tímy, resp. komunikáciu s nadriadenými. Našťastie sa soft skills venuje čoraz viac a už sú aj súčasťou základných tréningov a kurzov v mnohých zamestnaniach.
Netreba však opomenúť, že soft skills sa začínajú v detstve v rodine. Učia nás ich rodičia, a opäť my, ako rodičia, ich posúvame svojim deťom, či už vedome alebo nevedome.
Iniciatívou by malo byť vedomé odovzdávanie skúseností a učenie detí načúvaniu (čo je často dôležitejšie než hovorenie), vyjadrovaniu, sebakontrole, empatii, riešeniu problémov, samostatnosti a zodpovednosti.
Na záver ostáva už len venovať sa tvrdo jemným zručnostiam, ktoré sú opornou kostrou každého profesionála.